ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1. Geldigheid op deze voorwaarden
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten aangegaan door GRT Gevelwerken
Waldeck Pyrmontkade 850, 2518 KC te Den Haag. Tel. 06-45505102, KvK. 55509525.
1.2 Onder voorwaarden wordt verstaan deze algemene voorwaarden van GRT Gevelwerken, hierna aan te duiden als opdrachtnemer.
1.3 Onder overeenkomst wordt verstaan de schriftelijke overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
1.4 Door aanvaarding van de offerte van opdrachtnemer accepteert opdrachtgever de voorwaarden van opdrachtnemer.
Artikel 2. Aanbiedingen en overeenkomsten
2.1 Alle aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend tot schriftelijke bevestiging van opdrachtgever.
2.2 De overeenkomst komt tot stand op het ogenblik van schriftelijke aanvaarding door opdrachtnemer van een opdracht ofwel indien hij
met de uitvoering van het werk aanvangt. Opdrachtnemer kan niet eerder gehouden worden met de uitvoering van het werk aan te
vangen dan nadat alle daarvoor noodzakelijke gegevens in zijn bezit zijn.
2.3 De opdrachtgever machtigt hierbij opdrachtnemer om de opdracht door een door hem aan te wijzen derde, op een door hem gewenst
tijdstip uit te laten voeren.
Artikel 3. Verplichtingen van de opdrachtgever
3.1 De opdrachtgever draagt er zorg voor dat opdrachtnemer tijdig kan beschikken over alle voor het werk benodigde gegevens (zoals
vergunningen, ontheffingen etc.), een veilige en werkbare omgeving. Hij dient tevens op zijn kosten zorg te dragen voor het benodigde
water en energie en de daarvoor nodige aansluitmogelijkheden binnen door opdrachtnemer te bepalen afstand.
3.2 Indien de opdrachtgever de levering van bepaalde materialen en / of de uitvoering van bepaalde onderdelen van het werk aan zich
heeft voorbehouden, is hij aansprakelijk voor de door de opdrachtnemer te lijden schade bij niet tijdige aanlevering of niet tijdige
uitvoering daarvan.
3.3 De opdrachtgever dient er zorg voor te dragen dat uit te voeren werkzaamheden die niet tot het werk van opdrachtnemer behoren,
zodanig en tijdig worden verricht dat de uitvoering van de werkzaamheden van opdrachtnemer daarvan geen vertraging ondervinden.
3.4 De opdrachtgever dient te zorgen dat de objecten aan de gevel (lampen, zonweringen, bloembakken etc.) en één meter rond de gevel
verwijderd zijn. (struiken e.d. dienen ook verwijderd of gesnoeid te zijn). Bij steigerwerkzaamheden kan opdrachtnemer aanvullende eisen
stellen.
3.5 Indien niettemin vertraging ontstaat, dient de opdrachtgever de opdrachtnemer hiervan terstond in kennis te stellen.
3.6 Indien hierdoor, of door andere omstandigheden waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is, de aanvang en/of voortgang van het
werk wordt vertraagd, kunnen de daaruit voor de opdrachtnemer voortvloeiende schade en kosten aan de opdrachtgever in rekening
worden gebracht.
Artikel 4. Materialen
4.1 Geringe afwijkingen in kleur, hardheid etc. geven geen reden tot afkeuring. Bij beoordeling of het geleverde werk buiten de toelaatbare
grenzen afwijkt, moet een gemiddelde uit het werk worden genomen.
Artikel 5. Annuleren
5.1 Indien de opdrachtgever de opdracht annuleert, is hij verplicht de door opdrachtnemer reeds aangeschafte materialen en
grondstoffen, al dan niet bewerkt of verwerkt tegen de kostende prijs inclusief lonen en sociale lasten aan te nemen en te betalen en is hij
overigens jegens opdrachtnemer gehouden tot een volledige vergoeding van het reeds gepresteerde. Opdrachtgever zal eveneens aan
opdrachtnemer als schadeloosstelling verschuldigd zijn het bedrag van 1/3 van de overeengekomen prijs. Opdrachtgever is voorts verplicht
opdrachtnemer te vrijwaren tegen vorderingen van derden als gevolg van de annulering van de opdracht en / of weigering van de
goederen.
Artikel 6. Oplevering en aansprakelijkheid
6.1 Opdrachtnemer is verplicht deugdelijk werk af te leveren dat voldoet aan de wettelijke eisen en de overeenkomst.
6.2 De opdrachtgever is verplicht meteen na oplevering van het werk deze grondig te inspecteren op gebreken. Deze inspectie dient te
geschieden binnen acht dagen na oplevering.
6.3 Het werk wordt als opgeleverd beschouwd indien opdrachtnemer aan de opdrachtgever kennis heeft gegeven dat het werk voltooid is
en deze het werk heeft goedgekeurd. Het werk wordt ook als opgeleverd beschouwd wanneer de opdrachtgever het in gebruik neemt.
6.4 Gebreken die bij grondig onderzoek konden worden opgemerkt dienen binnen acht dagen na oplevering schriftelijk en gespecificeerd
te worden gemeld aan opdrachtnemer.
6.5 Opdrachtnemer dient in staat te worden gesteld gebreken te controleren.
6.6 Opdrachtnemer is niet verantwoordelijk voor gebreken die het gevolg zijn van het niet tijdig of niet volledig verstrekken van informatie
aan de opdrachtnemer.
6.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door bouwstoffen, materialen of hulpmiddelen die door of namens
opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld of voorgeschreven.
6.8 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor ondeugdelijke nakoming van de overeenkomst die te wijten is aan een door de opdrachtgever
voorgeschreven hulppersoon of personen en voor schade die te wijten is aan onrechtmatige daden van nevenaannemers en hun
hulppersonen.
6.9 Opdrachtgever is aansprakelijk voor schade en verlies van materialen, onderdelen of gereedschappen die op het werk zijn aangevoerd,
indien en voor zover hij verantwoordelijk is voor de bewaking daarvan.
6.10 De oplevering ontslaat opdrachtnemer van alle aansprakelijkheid voor de gebreken die de opdrachtgever op dat tijdstip redelijkerwijs
had kunnen ontdekken en laat het risico van het werk overgaan van opdrachtnemer naar de opdrachtgever.
6.12 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor bedrijfs- en/of gevolgschade van de opdrachtgever.
6.12 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging aan niet verwijderde objecten aan de gevel (lampen, bloembakken, zonwering
etc.) of objecten binnen één meter van de gevel (potten, beelden, planten, struiken etc.).
6.13 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging aan slecht hechtende verflagen op kozijnen, deuren en ramen.
Artikel 7. Betaling
7.1 Betalingen, ook die in termijnen, dienen te geschieden binnen 8 dagen na indiening van de factuur, tenzij schriftelijk anders is
overeengekomen.
7.2 Bij een totaalofferte met impregneren dient de betaling geschieden in 2 termijnen te weten 50% na het impregneren en 50% na het
voegen.
7.3 Opdrachtnemer is gerechtigd indien de betaling van het verschuldigde bedrag niet binnen de gestelde termijn door hem is ontvangen,
aan de opdrachtgever een vertragingsrente te berekenen, deze rente is op jaarbasis gelijk aan de wettelijke rente verhoogd met 2%,
gerekend vanaf de dag van verzending van de betreffende factuur.
7.4 Opdrachtnemer is voorts gerechtigd, buiten de hoofdsom en rente, om van de opdrachtgever alle kosten, zowel gerechtelijke als
buitengerechtelijke, door de niet betaling veroorzaakt, te vorderen, waaronder begrepen de kosten van advocaat, zaakwaarnemer,
gerechtsdeurwaarder en incassobureau.
7.5 De buitengerechtelijke kosten bedragen 15% van de hoofdsom vermeerderd met de rente, met een minimum van € 125,00. Tevens
worden de buitengerechtelijke kosten verhoogd met alle kosten voor juridisch advies en bijstand. Uit het enkele feit dat opdrachtnemer
zich heeft verzekerd van de hulp van een derde blijkt de grootte en de gehoudenheid tot betaling van de buitengerechtelijke kosten.
7.6 Een vordering tot betaling is onmiddellijk opeisbaar wanneer de opdrachtgever in verzuim is, of een van de partijen de overeenkomst
heeft ontbonden.
7.7 Indien de opdrachtgever de betalingsverplichting niet nakomt en evenmin gevolg geeft aan een ingebrekestelling van één week, heeft
opdrachtnemer het recht om zonder rechtelijke tussenkomst hetzij de uitvoering van het werk te schorsen, hetzij het werk in onvoltooide
staat te beëindigen.
Dit recht heeft opdrachtnemer eveneens indien de opdrachtgever;
-surséance van betaling heeft aangevraagd of deze aan hem is verleend, of schuldsanering aanvraagt.
-in staat van faillissement is verklaard of een aanvraag daartoe is ingediend,
-zijn onder curatelenstelling wordt aangevraagd, wanneer enig beslag op zaken en/of vorderingen van opdrachtgever wordt gelegd,
-bij overlijden of het ontbinden van het bedrijf van de opdrachtgever.
Artikel 8. Eigendomsvoorbehoud
8.1 Alle door opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van opdrachtnemer totdat de
opdrachtgever alle verplichtingen uit de met opdrachtnemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
8.2 Door opdrachtnemer geleverde zaken, die ingevolge lid 1. onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet worden doorverkocht
en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende
zaken te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
8.3 De opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag worden om de eigendomsrechten van
opdrachtnemer veilig te stellen.
8.4 Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen
gelden, dan is de opdrachtgever verplicht om opdrachtnemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
8.5 De opdrachtgever verplicht zich om de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen
brand, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek aan opdrachtnemer ter
inzage te geven. Bij een eventuele uitkering van de verzekering is opdrachtnemer gerechtigd tot deze penningen.
Artikel 9. Meerwerk
9.1 Steiger wordt eenmalig geplaatst en eenmalig verwijderd. Indien het nodig is dat het steiger tijdelijk of tussentijds weggehaald dient te
worden in opdracht van de opdrachtgever worden er extra kosten in rekening gebracht.
9.2 Indien opdrachtnemer geen gebruik kunnen maken van een toilet wordt een toiletunit geplaatst, welke kosten aan opdrachtgever
worden doorberekend.
9.3 Opdrachtnemer verzorgt maximaal 3 proefstukken voegwerk in 2 keer op te zetten voor het bepalen van de kleur. Meer wordt
doorberekend.
9.4 Bij onvoorziene omstandigheden of meerwerk kunnen extra kosten in rekening worden gebracht. Opdrachtnemer zal hierover van te
voren met opdrachtgever overleg voeren.
Artikel 10. Overmacht
10.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt
als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer
geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
10.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien,
waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
Gebruiker heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst
verhindert, intreedt nadat opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
10.3 Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien
deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot
vergoeding van schade aan de andere partij.
10.4 Indien opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is
nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is
opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is
gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 11. Garanties
11.1 De genoemde garantie geldt voor een periode tot 5 jaar na levering, tenzij uit de aard van het geleverde anders voortvloeit of partijen
anders zijn overeengekomen tenzij anders wordt vermeld. Na verloop van de garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging,
inclusief administratie-, verzend- en voorrijdkosten, aan de opdrachtgever in rekening gebracht worden.
Artikel 12. Toepasselijk recht en geschillen
12.1 Op de overeenkomst tussen opdrachtgever en de aannemer, waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, is uitsluitend
het Nederlands recht van toepassing.
12.2 Alle geschillen, voortvloeiende uit de overeenkomst, waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, of voortvloeiende uit nadere
overeenkomsten ter uitvoering daarvan, zullen worden beslecht door de in de plaats van vestiging van de aannemer bevoegde rechter,
behoudens na te vermelden beperking.
Liever een offerte op locatie ontvangen? We komen graag bij u langs!
Adres
Veurse achterweg 120
2264SC Leidschendam
Tel: +316 455 05 102
info@grt-gevelwerken.nl
GRT Gevelwerken
Tijd om uw gevel te renoveren?
De ervaring van GRT Gevelwerken op het gebied van gevelrenovatie, betonreparatie en gevelonderhoud is uitgebreid en is uitgegroeid tot een gevelrestauratie specialist bedrijf in Den Haag en omstreken. Vraag gerust een offerte aan of bel ons en dan komen we op locatie geheel gratis en vrijblijvend een offerte opnemen.
Lees meer over ons.